Cum se face painea de casa?


Painea reprezinta alimentul cel mai uzual, cel putin la noi in Romania. Ea nu lipseste din meniu la nici o masa a zilei si insoteste o multime de alimente, fie ele mai consistente sau mai light.

Eu spre exemplu incerc sa o consum cat mai rar si doar atunci cand e neaparata nevoie ca ea sa insoteasca anumite alimente, insa pentru multe persoane painea reprezinta baza.

Exista pe piata doar cateva marci de paine cu adevarat buna (ca gust si ca si compozitie), insa majoritatea painii existente in magazine este de cele mai multe ori de proasta calitate.

Cea mai simpla solutie pentru a obtine o paine de calitate este sa o pregatim in casa. De multe ori insa renuntam pentru ca nu ne permite timpul, dar pentru asta s-au inventat tot felul de dispozitive si masinarii care se ne dea o mana de ajutor.

Eu prefer sa pregatesc aluatul pentru paine in mod traditional, fara sa folosesc masina de paine si prefer sa coc painea in cuptor pentru ca este mult mai rumena decat in masina. In plus ii pot da orice forma doresc, pot sa fac o paine mare sau mai multe micute.

Succesul unei retete de paine sta foarte mult in ingredientele pe care le folosim. 

Faina de calitate superioara, pastrata in locuri uscate si ferita de factorii externi, bine cernuta inainte de utilizare si pastrata la temperatura camerei cu cel putin cateva ore inainte de utilizare este esentiala in reteta de paine.

Drojdia trebuie sa fie de asemenea de buna calitate, fie ca este vorba de drojdie proaspata sau de drojdie uscata. Eu folosesc in general drojdie proaspata si verific intotdeauna sa fie bine depozitata, sa fie deschisa la culoare si sa fie sfaramicioasa si nu lipicioasa.

In afara de cele 2 ingrediente esentiale in reteta de paine eu folosesc in general apa sau lapte, sare, putin ulei si putin zahar. Plus ou pentru uns, seminte diverse pentru pus deasupra sau chiar si in aluat. De asemenea, mai pun uneori oregano in aluat.

De obicei imi pregatesc toate ingredientele pe masa de lucru si le las cel putin o ora la temperatura camerei.

Intr-un bol mare de obicei din plastic, cern faina si fac o mica adancitura in mijloc.

Pun sare (aprox 1 lingurita la un kg de faina).

Apa sau laptele (450 ml la un kg de faina) le pun la incalzit intr-un vas si las pe foc foarte putin, in general pana la 30-35 grade. 

Zaharul (2 lingurite la un kg de faina) il topesc in lichid, dar nu este gresit nici daca il adaugati direct in bolul cu faina.

Drojdia (45-50 g la un kg de faina) o maruntesc usor cu mana si o pun in lichidul cald. O las acolo pana cand incepe sa creasca si se formeaza ca o ciuperca deasupra lichidului din vas.

Adaug apa sau laptele cu drojdia in adancitura din bolul cu faina si incep usor sa incorporez faina. 

Uleiul (2 linguri la un kg de faina) il pun in bol dupa ce am incorporat jumatate din cantitatea de faina si continuu sa framant.

Aluatul devine usor lipicios, insa incepe sa se despinda usor de pe peretii bolului.

Daca respectati toate cantitatile mentionate, raportate la un kg de faina, aluatul are consistenta si textura perfecta.

Il las sa creasca in bolul in care l-am framantat, acoperit cu un prosop curat, intr-un spatiu calduros si ferit de curentii de aer.

Cand ma grabesc il las doar 1 ora, dar este ideal sa stea chiar si 2 ore.

Dupa ce si-a dublat volumul, aluatul este gata de modelat.

Forma pe care alegem sa o dam painii este in functie de tava in care o coacem sau de bunul plac.

Eu prefer sa o coc in tava de chec/cozonac, fiindca o pot taia apoi foarte usor in felii ideale pentru sandvisuri.

Imi place sa o pregatesc si sub forma rotunda sau floare fiindca este mult mai estetica atunci cand o asezi pe masa.

Uneori prefer sa fac chifle, fiindca au dimensiuni ideale pentru hamburgeri sau pentru luat in pachetel la serviciu.
Dupa ce asez aluatul in tava, bat un galbenus de ou cu putina sare si il ung uniform cu o pensula de silicon. 

Deasupra presar seminte mici diverse (susan, mac, in, chimen, etc) sau seminte la mari (floarea soarelui, dovleac)

Cuptorul il incalzesc bine si setez de regula temperatura la treapta 2 din 5 fiindca imi permite sa obtin painea pe placul meu, adica rumena si crocanta in exterior, iar in interior foarte pufoasa.

In plus la o treapta mai mica painea se coace usor si creste foarte bine, fara se existe riscul sa obtinem paine foarte rumena in exterior si necoapta la mijloc.

In functie de dimensiunile painii, ea sta in cuptor intre 45 de minute si 1 ora si 25 de minute.

O putem lasa sa se raceasca in tava in care am copt-o sau o mutam pe un servet curat/ tocator.

Eu nu tai niciodata painea fierbinte sau foarte calda, ci astept sa se raceasca sau sa fie calduta.

Ce faina folosesc: faina 000 (Baneasa, Dobrogea, Boromir);
Ce drojdie folosesc: proaspata (Pakmaya);
Ce ulei folosesc: de floarea soarelui sau de masline;
Ce lapte folosesc: nu foarte gras, este ok cu 1,8 % grasime.

Va invit sa vedeti mai multe poze in postarile mele de pe blog, in care am vorbit despre paine.






Pofta buna si gatiti cu spor!

16 Response to "Cum se face painea de casa?"

  1. Muy buen post, muy instructivo... gracias por compartirlo!!!
    Saluditosssssssss

    Danutza says:

    Muchas gracias, Choni! Me alegra que te guste!

    Buen dia!

    N-am mai facut de multisor piine in casa, rusinica mie... Asa ca am venit la tine, precum pisicuta, dupa miros de piine calda... hmmm, ce parfum... Pupici !

    Danutza says:

    Bine ai venit Daniela! Si eu ador mirosul de paine calda :)

    Pupici :*

    Superbe tes pain et sans doute bien moelleux
    Bisous

    Danutza says:

    Merci beaucoup Beth!

    Bisous!

    Tare buna-i painica facuta acasa. Eu fac zilnic sau la 2 zile, depinde de mancaciosi :))

    Unknown says:

    Frumoase paini ai facut, si foarte frumos si modul de explicare! O zi frumoasa! Pup

    Danutza says:

    Asa-i Alina, mie mi se pare cea mai buna:)

    Pup:*

    Danutza says:

    Multumesc mult Paula!

    Sper sa fie de folos pentru cat mai multe persoane.

    Eu cand am facut in urma cu multi ani prima paine, dupa o reteta dintr-o revista, mi-a iesit tare si necoapta ... si de atunci am experimentat mai multe retete pana am ajuns la cea care ma multumeste pe deplin :)

    Pupici:*

    Anonim says:

    Am facut o incercare , si nu mi-a reusit la copt (N-am reglat temperatura potrivita ) dar nu ma las , am sa mai incerc . Multumesc pentru expicatii !

    Danutza says:

    Musai sa mai incerci :) Nici eu n-am reusit din prima, nici painea, nici mamaliga, dar in timp si tot incercand am invatat si acum imi ies mereu bine :)

    Mult spor!

    Anonim says:

    cat timp sa astept pana creste drojdia in lapte????am asteptam 5min dar nu creste deloc....ce sa fac????ajutati.ma

    Danutza says:

    Daca drojdia e veche e posibil sa nu creasca. Si e recomandat sa nu o folosesti pentru ca nu o sa ti creasca nici painea!

    Anonim says:

    I was able to find good information from your blog posts.

    Anonim says:

    It is not my first time to pay a quick visit this web site, i am browsing this web
    site dailly and get good data from here
    every day.

Trimiteți un comentariu

Multumesc pentru comentarii! Cele anonime si necivilizate nu sunt permise pe acest blog!

© Continutul acestui blog (imagini + text) constituie proprietatea autorului si nu poate fi folosit integral sau partial fara permisiunea acestuia, in concordanta cu legea nr 8/1996, privind dreptul de autor si drepturile conexe.